De eerste dagen... - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Anneke Trouwborst - WaarBenJij.nu De eerste dagen... - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Anneke Trouwborst - WaarBenJij.nu

De eerste dagen...

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

11 Januari 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

Auto’s die elkaar links en rechts inhalen, mensen die zonder te kijken oversteken, onverwacht grote gaten in de weg, ezels die op de weg lopen: welkom in Addis Ababa, de hoofdstad van Ethiopië!

Beste bloglezers!

Bedankt voor al jullie bemoedigende en lieve reacties! Inmiddels ben ik na een goede reis, veilig aangekomen in Ethiopië. De eerste dagen zijn intensief geweest. Het lijkt, en eigenlijk is het ook zo, of dat je in een totaal andere wereld terecht komt. Per dag alles bekijken, het plannen wat we in Nederland gewend zijn gaat hier niet op. Vrijwel niets gaat zoals je denkt dat het zal gaan.

Het warme welkom dat ik hier kreeg deed me goed. Het is hier nu een heftige periode, omdat Tineke, na 5 jaar (vrij onverwacht) afscheid neemt. Ze heeft de kliniek opgezet en veel bereikt! Ze heeft zoveel mooi werk verricht, veel respect hiervoor! Aanstaande maandag zal ze vertrekken, waardoor ik nu al het afscheid meemaak van het personeel en de Nederlanders. Heel bijzonder om dit mee te maken. Leuk is het niet, maar het is mooi om te zien hoe dankbaar de mensen hier zijn over het werk dat ze heeft verricht. Over ruim een week komt Els, zij neemt het over van Tineke. Tot dan zal ik samen met Henny, een Nederlandse verpleegkundige die een dag na mij is gearriveerd, wat andere taken hebben. We zullen o.a een container opknappen voor omkleedruimte en opslag. Daarna zullen we gaan starten met ons werk in de kliniek, waar ik me ook zeker op verheug!

Vanaf het hotel in Addis Ababa, waar ik de eerste nacht heb doorgebracht, zou ik opgehaald worden door een chauffeur. Hij zal mij naar Tineke (verloskundige/verpleegkundige van de kliniek) brengen in Debre Zeyit, een plaatsje vlakbij Hidi. Met de gedachte, ach de chauffeur zal toch niet op tijd zijn, zat ik nog heerlijk in de zon. Echter, klokslag op de afgesproken tijd staat de chauffeur voor mijn neus! Verbaast, maar blij begroet ik hem. Hij glimlacht breed, wijst enthousiast op zijn denkbeeldige horloge en zegt in gebrekkig Engels: good time, isn’t it? Gelukkig maar, het is dus toch een uitzondering. Want op tijd komen is hier meestal niet aan de orde!

De weg van Debre Zeyit naar Hidi is een weg zonder asfalt en vol met kuilen. Dwars door het land, wegen vol kuddes, kinderen die de kudde op ezels begeleiden, wat een prachtig gezicht is het! De natuur is prachtig, wel droog nu de zon de hele dag schijnt en de temperatuur rond de 30 graden is. De mensen zijn vriendelijk, glimlachen breed als je hen begroet in het Amhaars (grotendeels de taal hier). Ondanks de armoede blijf je een lach zien op de gezichten, hoe bijzonder eigenlijk! Hier besef je pas hoeveel je in Nederland hebt!

Inmiddels toch een kort middagje in de kliniek meegedraaid op het zwangere spreekuur. Bijzonder om te zien hoe anders hier alles gaat. Veel vrouwen zien veel later tijdens de zwangerschap pas een verloskundige of zelfs voor het eerst tijdens de bevalling! Hoogzwangere vrouwen lopen uren in de brandende zon naar de kliniek voor controle of de bevalling. In Nederland is dit echt niet voor te stellen. En zo dankbaar dat de mensen zijn als ze geholpen worden!

Al veel gezien en meegemaakt, eigenlijk teveel om op te schrijven. Wat een mooi werk is hier te doen! Hopelijk kan ik iets, al is het maar heel klein, bijdragen aan de ontwikkeling van dit land!

Dit was het voor nu!

Tsjou (groet in het Amhaars)!

Anneke

  • 11 Januari 2014 - 21:26

    Ome Henk En Tante Anke:

    Hallo Anneke,

    Ondanks alle ontberingen toch lekker weertje, wij lopen met dikke jassen aan! Fijn dat we iets van je lezen. Je wordt wel gelijk in het diepe gegooid, maar dat is ook wel weer spannend. Veel succes, en groeten van ons allemaal,

    ome Henk, tante Anke en de jongens (incl aanhang)

  • 11 Januari 2014 - 21:40

    Joanne:

    Lieve an,

    Fyn om te lezen dat je goeie reis heb gehad!
    Meid, wat zal je een indrukken hebben!
    Fyn om wat van je te lezen!
    Heel veel succes meid verder!

    Liefs,
    Joanne

  • 11 Januari 2014 - 21:45

    Toke:

    Leuk om te lezen Anneke! Have fun!!

  • 11 Januari 2014 - 21:50

    Gerda:

    Hoi Anneke!

    Wat fijn om te lezen hoe het met je gaat!
    Ik had je ook al een mailtje gestuurd.
    Het klinkt allemaal heel interessant, ik denk dat je goed werk kan doen.
    Ik heb me ook aangemeld voor de nieuwsbrief van de kliniek, dan blijf ik helemaal goed op de hoogte!

    heel veel groetjes,
    Gerda

    (denk maar niet aan het Maasstad)

  • 11 Januari 2014 - 23:30

    (Johan) JP:

    Dag Anneke, wat een enerverende start.
    'k Hoop dat het je niet verward.
    Want dit alles is toch wel heel apart.
    Blijf het doen van binnenuit, dus met je hart!

    Alle goeds.
    Tot je volgende up date.
    JP.

  • 12 Januari 2014 - 00:47

    Jeanine Haag:

    Leuk om te lezen zeg!!
    Succes hè!
    Groetjes, Harmen&Jeanine (&Sem;-)

  • 12 Januari 2014 - 00:47

    Jeanine Haag:

    Leuk om te lezen zeg!!
    Succes hè!
    Groetjes, Harmen&Jeanine (&Sem;-)

  • 15 Januari 2014 - 06:21

    Helma:

    Halloooo globetrotter!!!! Haha, drie dagen daar en er is al zoveel te vertellen. Dat belooft wat. Houd je zelf ook een dagboek bij Anneke?
    Nu hoop ik toch wel dat we vandaag of morgen een aardig fotootje van jou in je nieuwe omgeving zullen zien.....
    Je klinkt of je al aardig op je plek bent daar, is dat ook zo?

    Meid, veel liefs en plezier en een dikke knuffel van Helma XXXX

  • 15 Januari 2014 - 15:18

    Rianne Van Der Zalm:

    Hoi An,

    Fijn om je verhalen hier te lezen en je belevenissen te horen.
    Ik wens je een hele goede tijd toe in de kliniek!
    Geniet van de mooie en bijzondere momenten en sterkte voor de moeilijke momenten, die je ook zeker zal tegenkomen!

    Groetjes van Rianne

  • 15 Januari 2014 - 15:31

    Alice Otterspeer:

    Lieve An,

    Wat leuk om zo een beetje met je mee te kunnen (be)leven! Heb veel aan je gedacht de afgelopen dagen (al lijken het voor jou nu denk ik al weken, is het niet? :) ) "Hoe zou ze het maken?" Maar zo te lezen zul je je draai daar wel gauw genoeg vinden...
    Als je de situatie daar meemaakt besef je echt hoe luxe we het hier hebben ja, een heel andere wereld. Maar hier kunnen we daar heel wat van leren, hè!
    Nou meid, we zien uit naar je volgende verslag en wensen je weer alle Goeds toe.

    Veel liefs, Lies en Bart.

  • 15 Januari 2014 - 22:11

    Fam G.J Trouwborst:

    Hoi Anneke,


    Wat fijn om te horen dat jij het nu al naar je zin hebt.
    Het lijkt me heel spannend als je echt niet weet hoe de dag gaat verlopen.
    Wij wensen je een heel goede en vooral een gezegende tijd toe.
    Het zal vast niet altijd even gemakkelijk zijn maar we hopen dat je in voor en tegenspoed het van DE HEERE mag verwachten!
    Anneke, we zien er naar uit dat je gezond terug mag komen met en dat je ons veel mag vertellen en laten zien.
    De hartelijke groeten en tot horens.

    Fam G-J Trouwborst.

  • 21 Januari 2014 - 08:42

    Mieke Van Der Laan:

    Hallo Anneke,

    Jeetje wat maak jij daar allemaal mee, heel bijzonder en ik denk ook mooi om zo te kunnen helpen. Succes verder!!

    Groetjes Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Debre Zeyit

Anneke in Ethiopie

Vrijwilligerswerk in kliniek Hidi.

Recente Reisverslagen:

16 April 2014

Nederlandse bodem

25 Maart 2014

Vrouwenproject

15 Maart 2014

Filtino

04 Maart 2014

Traditionele behandeling

19 Februari 2014

In Wenchi
Anneke

Vrijwilligerswerk in kliniek Hidi, Ethiopie

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 15191

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 11 April 2014

Anneke in Ethiopie

Landen bezocht: